سایت «۳۳ نیاز»: جذب سرمایه برای بنیادهای اجتماعی

پای درد دل کارآفرینان و فعالان اجتماعی که می نشینید، یکی از دغدغه های مشترک بیشتر یا همه آنها “بودجه” می باشد. وقتی افراد حرف می زنند، می گویند که دوست دارند در اجتماع خود نقش مفیدی ایفا کنند، اما پای پول که به میان می آید، افراد – حتی افراد خیّر – دوست دارند که در جایی که می خواهند سرمایه گذاری کنند و در نتیجه سرمایه گذاری خود سهیم باشند.

سایت “33 نیاز” سایتی جدید است که موسسات تازه تاسیس را به سرمایه گذاران خرد و کلان وصل می کند. فعالان و بنیادهای اجتماعی “نیاز” هایشان را روی سایت می گذارند، مشکلاتی که می خواهند رفع کنند را مطرح می کنند و برنامه خود را برای رفع آن مشکلات توضیح می دهند. افراد هم می توانند از چند دلار تا چند هزار دلار سرمایه گذاری کنند، و به جای اینکه صاحب سهام شوند، درصدی از در آمد شرکت را (مثلاً پنج درصد به مدت سه سال) دریافت می کنند.

بنیادهایی که به دنبال سرمایه هستند، مانند خود سایت، سازمانهای سود آور هستند. از سازمانهایی که با کمک این سایت شروع به کار کردند گروه “انرژی رو به رشد” می باشد که برای فراهم کردن انرژی پایدار در مناطق مختلف آمریکا فعالیت می کند، و شرکت پوشاک سازی “نیمه متحد”، که با بخشی از سود شرکت به کودکان گرسنه غذا می دهد.

33 نیاز پنج درصد از سرمایه جذب شده را بر می دارد، مگر آنکه میزان سرمایه جذب شده به حداقل لازم پروژه نرسد، که در آن صورت هیچ پولی بر نمی دارد. بنیادهای اجتماعی معمولاً حداقل پنجاه هزار دلار احتیاج دارند تا کارشان را شروع کنند. آنها در عین حال میزان سود دهی را با بهینه سازی اجتماعی ترکیب می کنند، که یک استراتژی بازاریابی متمرکز بر مشتریانی است که می خواهند در دنیا تغییری ایجاد کنند. اینکه حالا تغییری ایجاد می کنند یا نه مسئله ای جداست، ولی بنیادهای اجتماعی که تاثیرگذاری قابل اندازه گیری داشته باشند، بقای بیشتری دارند.

شرکت “33 نیاز” توسط یک کارآفرین اجتماعی به نام جاش تتریک تاسیس شد. جاش در بخش غیر دولتی در آفریقا و در بخش دولتی با دولت بیل کلینتون همکاری داشته و می گوید که وب سایت 33 نیاز سکوی پرتابی است برای ایده هایی که معمولاً از سر سفره شام جلوتر نمی روند. “به طرفداران می افزاید و هسته وفاداری متشکل از مصرف کنندگان محصولات شما می سازد… تقاضای زیادی برای سرمایه گذاری در این گونه اقدامات وجود دارد؛ سرمایه گذاری، نه صدقه”.

اما استفاده از سرمایه گذاری جمعی برای شروع شرکتها، نسبت به سرمایه گذاری خرد، باعث بالا رفتن انتظار از آنها می شود. این پروژه ها، از پروژه های ساده پول بیشتری نیاز دارند، در صورتی که تجربه نشان داده که پروژه های کوچک می توانند به بنیادهای بزرگی تبدیل شوند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد. برخورد این سایت “یا همه است یا هیچ” می باشد، و لذا بنیانگذاران باید طرح خود را خوب ارائه دهند تا شامل “هیچ” نشوند.
منبع