سقفی برای همه

کشور: ایران

موضوع مورد بررسی: راهکارهای اتخاذ تصمیم مناسب

یک کارخانه دار نامدار با شعب مختلف در شهرهای مختلف، زمانی که با افزایش و تعدد درخواست وام از طرف کارگرانش روبرو شد، از آنان علل دقیق درخواست وام را جویا شده و در خلال این گفتگوها با کارگران کارخانه اش از شرایط بسیار بد زندگی عده ای از آنان آگاه می شود. وی برای تحقیق درباره نحوه زندگی کارگران شعب مختلف کارخانه اش از مدیران این شعب میخواهد با آنان به گفتگو بنشینند و او را از نتایج تحقیقشان باخبر سازند. این مدیران نیز حرف های مشابهی را درباره وضعیت کارگرانشان گزارش میدهند. مسئول کارخانه بعد از مشورت با مدیران شعبه ها به این فکر می افتد که شاید بتواند برای بهبود نسبی وضعیت آنان کاری انجام دهد. از طرف دیگر او به فکر گسترش کارخانه و افتتاح شعبه ای در خارج از ایران برای افزایش تولید و عرضه محصولاتش در خارج از ایران میباشد و امکاناتی را هم برای شروع کار در خارج از ایران فراهم کرده است. اما گزارشات وضعیت کارگران او را  به این فکر فرو برد که وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی کارگران در بلند مدت بازدهی آنان را کاهش میدهد و علاوه بر آسیب های جدی بر کارگران و خانواده هایشان ممکن است سود و اوضاع کارخانه را در سراشیبی قرار دهد. وی پس از تجقیق درباره ضروری ترین نیاز کارگرانش و در نظر گرفتن توانایی ها و امکانات خود به این نتیجه میرسد که میتواند با یک شرکت مهندسی وارد مذاکره شود و سقف کوچکی را برای کارگران نیازمند کارخانه اش ایجاد کند تا آنها مشکل پرداخت اجاره خانه نداشته باشند و این کار حتی شاید تشویقی باشد برای اینکه خانواده این افراد هم برای همکاری با کارخانه ترغیب شوند و بقای کارخانه برای مدت طولانی تضمین شود اما از طرفی او میداند که با صرف هزینه هنگفت این کار افتتاح اولین شعبه خارج از ایران احتمالا برای مدت مدیدی به تعویق خواهد افتاد. حال به نظر شما با توجه به پیشرفت کار از طرفی و بازدهی کارخانه و کارگران از طرفی دیگر آقای رئیس چه تصمیمی اتخاذ کند و موانع سر راهش برای هریک از این تصمیم ها چیست؟

منبع عکس

اشتغال و کارآفرینی

نظرات

dinak's picture

dinak

07.15.10

بی شک ایجاد مسکن برای کارگران در ابتدا بازدهی کارگران را بالا می برد و همچنین مدیر موفق هم باید به فکر رفاه زیردستان باشد تا کارشکنی نکنند. اما آیا مشکلات کارگران فقط مشکل مسکن است؟ به هرحال کمک در اسکان احتمالا باعث کسر بخشی از حقوق خواهد شد. کارگران در حقیقت مستاجران شهرک کارخانه خواهند بود. در کارخانه های دور از شهر راه حل مناسبی است ولی برای کارخانه هایی که نزدیک شهر هستند و افراد امکان تهیه ی مسکن دلخواه را دارند، ممکن است در ابتدا طرح جالبی باشد ولی بعد یکنواختی و یک دستی بیش از حد محیط افراد را دلزده می کند و مدیر باید به دنبال نو کردن محیط باشد. درحقیقت، شهرک کارخانه به دغدغه دوم مدیر تبدیل می شود. در صورتی که شاید تشکیل صندوقی برای وام مسکن ساده تر و در نهایت مفیدتر باشد. چون افراد خود نیز برای تهیه ی مسکن مورد نظرشان تلاش خوتهند کرد. مدیریت یک صندوق وام مسکن راحتتر است و تمام سرمایه ی شرکت را نیز نمی بلعد.

narges's picture

narges

08.06.10

درسته که ایجاد مسکن برای کارگران بازدهی کارخانه را ممکن است بالا ببرد ولی از طرفی آیا این تنها نیاز کارگران است و ممکن است تعدادی از کارگران مشکل مسکن نداشته باشند و در ضمن محل تاسیس مسکن نوع مسکن و امکانات زندگی دغدغه هایی خواهند بود که به آنها فکر نشره است . اگر مدیر کارخانه مبالغی را برای تهیه مسکن در نظر بگیرد و قول بدهد که در تامین مسکن کارگران همراه آنها است مثلا با دادن وام و...به افرادی که درصدد تامین مسکن هستند در اینجا هم کمکی به کارگران کرده است و هم خود کارگران را در تهیه مسکن شریک کرده واین باعث میشود آنها بیشتر قدر بدانند ومسکن با توجه به شرایط خود تهیه کنند.

golnar's picture

golnar

08.08.10

به نظر می رسد بهتر است آقای رییس، گروهی را جهت برآورد زمان بازدهی سود و میزان تخمینی سود از راه اندازی کارخانه در خارج از ایران داشته باشد و در صورتیکه زمان قابل قبول و سود قابل توجهی مورد نظر باشد راهکارهای موقت جهت کمک به وضعیت معیشت کارکنان مثل وامهای با بهره بسیار کم و یا تشکیل صندوق و .. انجام دهد و برای بالا بردن انگیزه کارکنان برنامه تامین مسکن در چند سال اینده را اعلام و آنها را به پس انداز مبلغی جهت مشارکت در ساخت مسکن دعوت نماید. یکی دیگر از راهکارها جهت تقویت انگیزه و کمک به کارکنان، مشارکت آنها در سود کارخانه جدید جهت بالا رفتن دستمزد و بهتر شدن وضعیت معیشت می باشد.
در صورتیکه آقای رییس تصمیم به کمک به تهیه مسکن به کارکنان و تاسیس کارخانه به طور همزمان داشته باشد می تواند شرکت مهندسی جهت ساخت خانه انتخاب نماید که با آن شرکت توافق نماید هزینه پروژه در قالب قسمتی از سهام شعبه جدید پرداخت می شود یعنی به جای پول نقد سهام به آنها تعلق می پذیرد.

mahdisalehi's picture

mahdisalehi

08.08.10

من هم با ایجاد صندوق قرض الحسنه و وام دادن به کارگران موافقم.
به نظرم ساخت مجموعه مسکونی مشکل مسکن کارمندان رو حل نمی کنه چون اولا فقط عده محدودی رو اسکان میده ثانیا کارگران در نهایت ملکی از خودشون برای زندگی نخواهند داشت. به نظرم باید این آزادی به کارگران داده بشه که با استفاده از منابع و پس اندازهای دیگری که خودشون دارند بتونن خونه در حد توان خود رو خریداری کنند نه اینکه مجبور باشن در خونه های سازمانی زندگی کنند.

بعلاوه، این سرمایه گذاری بازگشتی برای شرکت نخواهد داشت در حالیکه پول وام به شرکت بر می گرده و باعث وامهای بیشتر میشه.
همینطور میشه از سود شرکت جدید میشه وامهای جدیدی به کارگران پرداخت کرد.

dadvar's picture

dadvar

09.25.10

به نظر من ساخت مسکن برای کارگران یک هدف ایده الی و شاید دور از دسترس باشد. ضمن اینکه ممکن است کارخانه در نهایت نیز نتواند به دلایل متعدد مثلا رکود اقتصادی، شرایط اقتصادی پیشبینی نشده، گرانی مصالح و مسکن و ..... همه را خانه دار کند و بین کارگران اختلاف بیافتد. ایجاد صندوق قرض الحسنه ای که وام به کارگران بدهد و همچنین بالا بردن حقوق انها می تواند راهکار بهتری باشد. در صورتی که شعبه خارج از کشور راه بیافتد و سود کارخانه بیشتر شود و وجود مدیری که علاقمند به بهبود وضعیت زندگی کارگران کارخانه اش است، می توان امیدورا بود که صندوق راه بیافتد و حقوق هم بیشتر شود

darchin's picture

darchin

09.25.10

يكي از فعاليت هايي كه مسئولين كارخانه مي توانند انجام دهند اول اينكه كارگران را درسود كارخانه سهيم نمايند( يعني به آنها سهام بدهند) ، كاري كه در بسياري از كشورها انجام مي شود. نكته ديگر مساله حمايت از كارگران است كه هر كارخانه بايد به آن رسيدگي كند و عدالت را در حق آنها رعايت نمايد و تا حد ممكن به نيازهاي اوليه آنها توجه نمايد تا در كارشان موفق تر باشند. توجه به نيازهاي كارگران و راه اندازي يك كارخانه با هم مغايرات ندارند. و با يك برنامه ريزي دقيق مي توانند به هردو مورد برسند.
مطمئنا استفاده از نظرهاي خود كارگران و بررسي مشكلاتشان هم م يتواند در اين مسير موثر باشد.....

sin2sin's picture

sin2sin

09.27.10

به نظر من رويكرد ايده مديريتي در اين كارخانه همان معيشت پايدار است .
ايده ي جالي است ولي روش متناسبي نيست از اين لحاظ من هم با ياسمن و نويد موافقم كه روش هاي ديگري هم براي رسيدن به هدف هست كه مي توان با مدل سوات از بين آنها بهترين گزينه را با بررسي فرصت ها و تهديدها به همراه نقاط قوت و ضعف انتخاب نمود.
به صورتي كه معمامله نهايي برد-برد باشد نه برد -باخت

royaaa's picture

royaaa

09.30.10

البته که ساخت مسکن ایده بزرگ و مناسبی است ولی مشکلات جانبی خاصی دارد که یک کارخانه رو به رشد و با بازدهی خوب را می تواند دچار چالش کن می توان برای کمک به کارگران از را ههای کوتاه مدت استفاده کرد کارهایی همچون دادن وام و یا شریک کردن کارگران از طریق فروش سهام و...البته پس از راه اندازی شعب خارجی و افزایش سود کارخانه میتوان با تشکیل یک تعاونی مسکن کارگران را در ساخت خانه ها شریک کرد که هم به بدنه کار لطمه ای نخورد و هم این که کارگران خود شریک کار باشند .

mahisefat's picture

mahisefat

12.04.10

من فکر می کنم اولویت با شعبه خارج از کشور باشد. چرا که با این کار سود زیادی نصیب کارخانه می شود و مدیر کارخانه هم می تواند خقوق کارمندانش را زیاد کند که از مشکلاتشان بکاهد و با پشتوانه مالی بیشتر می تواند اقدام به ساخت خانه برای آنها بکند.

sfrezaei's picture

sfrezaei

12.07.10

با توجه به متن بالا و ايده هاي مدير كارخانه كه دو ايده مهمي را در نظر دارد اين مدير مي تواند با جمع آوري موانع و چالش هاي پيش روي اين دو ايده و احصاء نقاط مثبت راه اندازي هر يك از ايده هاي خود به انتخابي درست نايل شود اما اگر اين مدير بخواهد هر دو كا را ياهم شروع كند باز هم مانعي ندارد چرا كه برخي از پروژه ها در دراز مدت به ثمر مي رسند حال در نظر بگيريد اين مدير مشكل كارگران را ناديده گرفته و به تاسيس شعبه اقدام نمايد بي شك نابساماني وضع كارگران از قدرت تفكر آنان براي همكاري و ارائه ايده هاي جديد به صاحب كارخانه مي كاهد و ممكن است اين تهديد در آينده اي نه چندان دور به بحران و معظلي براي بقاء كارخانه باشد پس اين تهديد براي يك كارخانه است اما تاسيس شعبه يك فرصت بسار خوب و عالي براي رشد و بقاء كارخانه است اما چه استراتژي بايد به كار برد اين بستگي به مدير و كاركنان دارد كه چگونه فرصت را به فرصت عالي و تهديد را به فرصت بهره برداري به سود خود تبديل كنند.
خوب به نظر مي آيد كه اين مدير ابتداء كارهاي تاسيس شعبه و احداث واحد هاي مسكوني را كلنگ زند چرا كه مي تواند از سود شعبه مراحل احداث را جلو برد در ضمن او مي تواند براي خانه هاي احداثي تدبيري را اتخاذ كند به اين صورت كه پيش فروش خانه ها را به كارگران آغاز نمايد به اين صورت كه خود كارگران در ساخت مشاركت داشته باشند و زماني كه بدهي خود را به كارخانه پرداخت نمايند سند به آنان ارائه گردد.
درواقعبا اين استراتژي هم كارخانه دچار تهديد نمي شود و هم شعبه تاسيس م يگردد.

melika's picture

melika

12.10.10

توضیح موضوع خیلی کامل نیست، آقاي رئیس باید بررسی کنه که ساخت واحدهاي مسکونی چقدر هزینه داره و آیا در مقابل دادن وام های درشت با بازپرداخت طولانی که در نهایت سرمایه رو دوباره به کارخونه بر میگردونه به صرفه است یا نه؟ از طرفی احداث کارخونه در خارج کشور زودتر انجام می شه یا ساخت مسکن؟ اگر احداث کارخونه زودتر انجام شه میشه از سود کارخونه برای ساخت واحدهای مسکونی استفاده کرد.

naser1364's picture

naser1364

12.18.10

اینکه معیشت کارگران و کارکنان مورد توجه آقای رئیس است خود بسیار مهم و جای تامل دارد اما باید بررسی کرد که ساخت مسکن برای کارکنان از عهده کارخانه براید و هزینه سنگین ان کارخانه را دچار رکود نکند و دوم اینکه تبعیضی برای واگذاری مسکن قائل نشوند. لذا اگر تعداد کارکنان کم و هزینه ها برای اقای رئیس قابل جبران است ایشان می تواند خانه های سازمانی تهیه و در اختیار کارکنان گذاشته تا زندگی آنها را نجات دهد و از طرفی تعلق کارگران به کارخانه و رضایت شغلی آنها را به دنبال داشته باشد. بدیهی است بعد از این ایشان می تواند توسعه کارخانه خود را در دستور کار قرار دهد
اگر هم هزینه مسکن زیاد است ایشان می تواند دستمزدها را بالا برده تا بخشی از مشکل کارکنان کم شود. در هر حال توسعه کارخانه بدون رضایت کارکنان و داشتن نیروی فعال ممکن نیست

saljo's picture

saljo

06.05.11

از طریق مشارکت جمعی و اعلام شرایط به کلیه کارگران و کارکنان می توان به یک اشتراک و خرد جمعی دست یافت، در شرایطی که جمع خود را در یک خانواده ببینند می توانند از بزرگترین مشکلات و منافع خود بخاطر جمع عبور کنند و یا به تاخیر بیاندازند.
مهمترین موضوع همین است که این کارخانه دار به این امر مهم رسیده باشد که نیروی انسانی یعنی توسعه پایدار کارخانه و اگر این نیروی انسانی در تمامی بازی نقش داشته باشد خودش بهترین یاریگر و بازیگر هم می تواند باشد.

qobad's picture

qobad

06.07.11

در اين شرايط تصميم‌گيري مي‌تواند سرنوشت يك كارخانه تعيين كننده باشد، عدم توجه به وضعيت سكونت كارگران شايد توقع زيادي در كارگران ايجاد نكن آنهم در جاييكه وام كارگشايي ارايه مي‌شود اما اين نكته بسيار مهم است كه اگر مدير كارخانه خودش در جهت حل مشكلات كارگرانش اقدام كند ، اين تصميم مي‌تواند شرايط روحي كارگران ارتقا داده و در بلند مدت نتايج خوبي خواهد داد.

sharareh's picture

sharareh

06.09.11

فکر می کنم برای تصمیم گیری ابتدا باید تحقیق کند که آیا می تواند همزمان از عهده هردو کار برآید یا نه. شاید با تدبیراتی بتوان هردو کار را با هزینه های پایین تر و در حد قابل قبولی شروع کرد. در غیر این صورت به نظر من تحکیم موقعیت قبلی مهمتر از ایجاد موقعیتهای جدید است. یعنی کمک به کارگران در زمینه مسکن علاوه بر این که عملی انسانی و اخلاقی است باعث تحکیم بنیان شرکت می شود و امکان گسترش حوزه فعالیت آن را در آینده فراهم می آورد.

bahar019's picture

bahar019

06.11.11

من فكر مي كنم تامين رفاه كارگران بسيار تاثير مثبتي در روند پيشرفت كارخانه خواهد داشت. و اگر مقدور باشد با بحث و مذاكره و مشاوره خواستن، سياستي در پيش گرفت تا هم مساله تامين مسكن كارگران مثلا از طريق يك تعاوني مسكن حل شود وهم بحث تاسيس شبعه خارجي كارخانه خيلي به تعوق نيافتد مي توان هم پيشرفت مادي و هم پيشرفت معنوي كار را تضمين نمود

bahar019's picture

bahar019

06.11.11

من فكر مي كنم تامين رفاه كارگران بسيار تاثير مثبتي در روند پيشرفت كارخانه خواهد داشت. و اگر مقدور باشد با بحث و مذاكره و مشاوره خواستن، سياستي در پيش گرفت تا هم مساله تامين مسكن كارگران مثلا از طريق يك تعاوني مسكن حل شود وهم بحث تاسيس شبعه خارجي كارخانه خيلي به تعوق نيافتد مي توان هم پيشرفت مادي و هم پيشرفت معنوي كار را تضمين نمود

saideh's picture

saideh

10.31.11

من با نظر مهدی صالحی و نرگس و گانار موافقم هرکدام تا حدی.
تهیه مسکن از طریق ساخت مسکن به هر حال امکان انتخاب را از کارگر برای تعیین محل زندگی و امکانتان مد نظر و نزدیکی به فعالیت های سایر اعضای خانواده بازمیدارد.از طرفی دغدغه ی مسکن وی را به طور موقت رفع میکند و از سوی دیگر نیز به هر حال حتما هزینه ی ساخت روی حقوقو کارگران هم تاثیر خواهد گذاشت.
از طرفی تاسیس صندوق قرض الحسنه و پرداخت وام به کارگران هر چند فشار بازپرداخت وام را دارد اما فردیت و تفاوت اشخاص و سلیقه ی آنان در انتخاب محل مناسب برای زندگیش نا حفظ می شود و در نهایت خانه ای شخصی و ملکی خواهند داشت.
همچنین منابع مورد نیاز برای تاسیس شعبه ی جدید هرچند تا حد زیادی صرف پرداخت وام به کارگران خواهد شد اما حل مشکل کارکران در بازدهی کارخانه تاثیر بسزایی خواهد داشت.و از سوی دیگر وام پرداخت شده بازپرداخت خواهد شد و هزینه برای تاسیس شعبه هر چند با کمی تاخیر فراهم خواد شد.
اگر مصالح کارخانه اجازه دهدمی توان برای تاسیس شعبه هم وام دریافت کرد یا شریکی در سهام کارخانه برای تاسیس شعبه به شرکتی که کار آن را پیمانکاری انجام دهد اختصاص داد.
به نظرم تاخیر در تاسیس شعبه و حل مقدماتی مشکل کارگران با پرداخت وام بهترین راه حل باشد.

xanthippe's picture

xanthippe

11.02.11

الویت بندی و نگرش با یک دیدی باز مهمترین مسئله است
بایک برنامه ریزی مناسب و دقیق میشه فهمید که کدم مسئله اولیت داره
به نظر من تامین سرپناه برای کارگران از الویت بیشتری برخوردار است چون این کار باعث دادن امید به کارگران شده و سبب ایجاد حس همدلی و ... در بین کارگران میشود که بازده کار را افزایش می دهد و بعد از مدتی میشه به برنامه های دیگه از جمله افزایش شعب پرداخت