کارآفرینی فرهنگی

یکی از واژگان نوین در مفاهیم کارآفرینی ِ کارآفرینی فرهنگی است.  کارآفرینان فرهنگی عوامل تغییر فرهنگی در جامعه هستند. اینان مردمانی مبتکر و خلاقند که از فعالیت های فرهنگی درآمد ایجاد می کنند. فعالیت درآمدزای کارآفرینان فرهنگی بنگاه‌های فرهنگی پایدار را ایجاد می کند. این کارآفرینان ارزش های فرهنگی تولید می کنند. مصرف کنندگان و تولید کنندگان محصولات فرهنگی را هم به هم پیوند می زنند.

بنگاه فرهنگی چیست؟
بنگاه های فرهنگی، بنیادهایی هستند که هنرمندان و تولید کنندگان محصولات فرهنگی را به مصرف کنندگان پیوند می زنند. آن ها تولید کننده محصولات و خدمات فرهنگی هستند که فرصت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای هنرمندان ایجاد می کنند و همواره به فکر افزایش ارزش های فرهنگی جامعه هستند.
بنگاههای فرهنگی شامل  بنگاه  های تجاری و بنیادهای غیر تجاری ( سازمان های مردم نهاد) با استفاده از تکنیک های دنیای کسب و کارو با استفاده از سرمایه های مالی و فرهنگی به خلق ارزش های فرهنگی در یک برنامه راهبردی می پردازند.

بنگاههای فرهنگی طیف گسترده ای را شامل می شوند . این بنگاهها می توانند از مجموعه های بسیار کوچک تا سازمان هایی بسیار بزرگ را در بربگیرند.  به عنوان مثال هنرهای تجسمی، موزه ها، برنامه های موسیقی، ادبی، انتشارات، فیلم، عکاسی،  هنرهای محلی، طراحی، معماری، آموزش، توریسم هنری، و چند رسانه ای و سایر هنرهای موجود در گستره کار کارآفرینان فرهنگی قرار می گیرد.

سرمایه فرهنگی
سرمایه فرهنگی می تواند شامل آیین ها، موسیقی، مهارت ها، جشن ها، غذا و مکان های فرهنگی باشد. سازمان ها، موزه ها، کتابخانه هاو هنرهای نمایشی سرمایه های فرهنگی را در اختیار عموم قرار می دهند. موسسات آموزشی که به رشد خلاقیت های فرهنگی کمک می کنند می توانند سرمایه فرهنگی تولید کنند.

سازما ن های فرهنگی کارآفرین
سازمان های فرهنگی کارآفرین به مثابه عوامل تغییر فرهنگی، سازمان هایی مبتکر هستند که برنامه ها یا سازمان هایی راه می اندازند که به ارتقای فرهنگی مردم در جامعه کمک می کند. این سازمان ها با یک رهیافت کارآفرینی به ارتقای فرهنگی می پردازند. این سازمان ها به طور مداوم به حمایت های مردمی نیازمند هستند.

مثال هایی از کارآفرینان فرهنگی
ایرانیان با چند هزار سال تمدن و فرهنگ مدون یکی از ملت های باستانی روی زمین هستند. بنابراین سرمایه فرهنگی بسیار غنی  در طی قرون و اعصار در این سرزمین انباشته شده است. در اینجا قصد ما این است که با ارایه یکی دو مثال از کارآفرینان فرهنگی به روشن تر شدن این مطلب کمک کنیم. در اخبار آمده بود که گالری سیحون نخستین گالری نقاشی ایرانی در حال تعطیل است.
گالری سیحون با نمایش آثار طراحان و نقاشان برجسته ایرانی طی 44  سال فعالیت مداوم به رونق بازار کسب و کار نقاشان ایرانی کمک قابل ملاحظه ای کرده است آثار اولیه استادانی همچون سهراب سپهری، ژازه طباطبایی، مسعود عربشاهی، حسین زنده رودی، علیرضا اسپهبد و…. در این گالری به نمایش گذاشته شد. این گالری را خانم سیحون در 44 سال قبل افتتاح کردند.
مثال دیگر در کارآفرینی فرهنگی در رابطه با غذاست.  غذا یکی از سرمایه های فرهنگی ملت هاست. در فیس بوک یک گروه فعال است به نام آشپزی ایرانی ، در واقع استفاده از فضای فیس بوک و اتصال 77000 نفر علاقه مند به غذای ایرانی یک کار در راستای کارآفرینی فرهنگی است. این شبکه کمک می کند تا دوستداران غذای ایرانی به بازار غذای ایرانی متصل شوند و در ضمن گفتگوهای زیادی در راستای غذای ایرانی اتفاق بیفتد.
به پیرامون خودتان نگاه کنید. چه بنگاههای فرهنگی می توانید شناسایی کنید که سرمایه فرهنگی را به کار می گیرند . تولید کنندگان محصولات فرهنگی را به بازار این محصولات متصل می کنند و این کار را خلاقانه انجام می دهند؟

* این نوشتار، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.