مثالی از نقش داوطلبان در مدیریت بحران

همیشه  و در همه جا، کاری هست که روی زمین مانده و داوطلبی لازم است تا آن را به دست بگیرد. در مواقع بحران، این نیازها بیشتر می شود، مثل نا آرامی های مصر که در آن نیروهای داوطلب نقش پر رنگی در کنترل امور شهری داشتند.

داستان از آنجا شروع شد که مجد ماردینی در تظاهرات شهر اسکندریه آمبولانسی را مشاهده کرد که نمی توانست از میان جمعیت و شلوغی عبور کند. او به سرعت دست به کار شد و با کمک مردم، راه را باز کردند تا آمبولانس عبور کند.

با این حرکت ساده، ماردینی ۳۷ ساله و تنی چند از مردانی که در آن روز به او کمک کردند، حرکتی را آغاز کردند که در روزهای بعد «کمیته مردمی برای محافظت از بیت المال و کنترل ترافیک» نام گرفت. اعضای این کمیته بازوبندهای سفید دارند و برای تبلیغ بیشتر در خیابان‌ها و در میان مردم آگهی های این کمیته را پخش می کنند.

این موسسه اکنون دهها داوطلب دارد، از دانش آموزان تا پزشکان ۴۰ تا ۵۰ ساله، و به سه زیر شاخه های تقسیم شده است:

ترافیک: تمیز کردن خیابانهای شهر، محافظت از زنان و کودکان و بخش اورژانس

محافظت: داوطلبان در شب محافظ زنان و کودکان هستند. اگر در این میان دزدی را دستگیر کنند، همه تیم دست به کار می شوند تا دزد را تا زمانی که پلیس از راه برسد نگه دارند تا فرار نکند. گروهی از این داوطلبان با تشکیل زنجیره انسانی به دور بزرگترین و با ارزش ترین کتابخانه کشور در شهر اسکندریه و موزه های ملی از گنجینه های تاریخی کشور محافظت کردند تا به آنها دستبرد زده نشود و هر چند که در این راه کاملا موفق نبودند، از تخلیه این اماکن جلوگیری کردند.

کودکان: مادرانی که با کودکان به میدان التحریر قاهره می آمدند، کودکستانی را دایر کردند تا مادران با خیال راحت با کوکانشان به جمع مردم بپیوندند. این کودکستان در امن ترین ناحیه میدان شکل گرفت، جایی که عده ای مادر داوطلب مراقب بچه هایی بودند که بدون توجه به هیایوی شهر، مشغول نقاشی و بازی بودند.

یکی از این داوطلبان می گوید: «ما می خواهیم به دنیا نشان بدهیم که مراقب کشور خود هستیم… مهم نیست که مسیحی هستیم یا مسلمان یا از کدام دسته و گروهی هستیم، همه ما یک هدف مسترک داریم و آن محافظت از کشورمان است».

با وجود اینکه اعضای سازمان آقای ماردینی را رهبر این تشکیلات می دانند، او خود می گوید: «ما در اینجا رییس نداریم. این کشور ماست و همه ما برای مخافظت از آن مسوول هستیم».

* این مقاله، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.