چگونه از یک دوره آنلاین نهایت استفاده را ببریم؟

شمار دوره‌های آنلاین در زمینه‌های مختلف به شدت در حال افزایش است. این دوره ها بسیاری از ناممکن ها را ممکن می‌کنند. به عنوان مثال با ازبین رفتن بعد مسافت در دوره‌های آنلاین، از همه نقاط گیتی به شرط داشتن دسترسی به اینترنت می‌توان به این دوره‌ها وارد شد. این دوره‌ها به طور معمول از دوره‌های سنتی و حضوری ارزان تر هستند. از سوی دیگر کسانی که مجبور هستند برای تامین معاش کار کنند هم می‌توانند دراین دوره‌ها شرکت کنند . به دلیل آنکه به غیر از جلسات گپ گروهی زمان بقیه فعالیت‌ها در دوره توسط دانشجو معین می شود و این زمان ها می تواند ساعات بعداز کار و یا اوقات تعطیل باشد.

دوره‌های آنلاین به طور معمول برای بزرگسالانی که در حال انجام سایر وظایف زندگی هم هستند طراحی شده اند. با این فرض معمولا این دوره ها از حاشیه رفتن‌های بی مورد پرهیز می‌کنند و در این دوره ها تلاش می‌شود تا اصل مطلب و تا جایی که ممکن است به صورت کاربردی به دانشجو ارایه شود.

دوره‌های آنلاین پدیده جدیدی در صنعت آموزش هستند. برای کسانی که عادت به استفاده از دوره‌های حضوری دارند در اولین گام ممکن است که دوره‌های آنلاین پدیده غریبی باشند. بنابراین دانستن اینکه چگونه از این دوره‌ها بهتر استفاده کنیم مهارتی است که نیاز به تمرین دارد.

در مدرسه پرتو از دانشجویان دوره‌های آنلاین کارآفرینی اجتماعی خواسته شد تا توصیه هایشان را برای استفاده بهتر از دوره های آنلاین بیان کنند. مطالب ادامه نظرات بخشی از فارغ التحصیلان مدرسه پرتو است.

توصیه می شود که برای استفاده از دوره های آنلاین حتما وقت کافی بگذاریم. باید سعی کنیم که دوره بخشی از روتین زندگیمان باشد. دسترسی به اینترنت سریع تر کار را راحتتر می کند. مهارت هایی مثل مهارت تایپ واستفاده از صفحه کلید در موفقیت دوره نقش دارند. به عنوان مثال اگر روی تایپ تسلط کافی داشته باشید در جلسات گپ گروهی می توانید به سوالات بهتر و سریع تر جواب دهید و در گفتگوها نقش فعال تری را بازی کنید.

سعی کنید با سایر همکلاسی ها ارتباط برقرار کنید. گاهی اوقات سایر هم دوره ای ها مطلبی را راحتترفهمیده اند و با زبان ساده تری می توانند یک موضوع پیچیده را برای ما تکرار کنند. مطالب چت یا گپ های گروهی در سایت ذخیره می شوند . خواندن مجدد مطالب چت گروهی مفید است. در موقع چت سعی کنیم که از نکات مهمی که تسهیلگر دوره بیان می کند یادداشت برداری کنیم.

اگر سوالی دارید حتما سوالتان را مطرح کنید. اگر جواب نگرفتید باز هم مطرح کنید . اگر تسهیلگر دوره به مطلبی که در تالار گذاشته اید وسوالی که پرسیده اید جواب نداد ای میل بزنید و محترمانه مجددا سوال کنید. سماجت به خرج دهید . کیفیت دوره ی آنلاین با مشارکت دانشجویان بالا می رود. در مورد موضوع مورد بحث بیشتر مطالعه کنید . به مطالب موجود درسایت اکتفا نکنید. با دانستن عمیق تر مطالب، امکان طرح سوالات بهتر و عمیق تر و یادگیری بهتری فراهم می آید.

نظر دادن و در بحث ها شرکت کردن به عمق یادگیری کمک می کند. اگر سوالی دارید در میان گفتگوهای سایر دانشجویان هم به دنبال جوابتان بگردید. گاهی اوقات مطالب بسیار مفیدی توسط سایر دانشجویان به اشتراک گذاشته شده است. در دوره های آنلاین تلاش کنید که از همه بیاموزید. این فقط تسهیلگر دوره نیست که همه چیز را  می داند سایردانشجویان هم نکات خیلی خوبی می دانند که شانس آموختن را بالا می برند.

اگر دوره آنلاین یک دوره ی مبتنی بر طراحی یک پروژه است. سعی کنید که از اولین روزهای دوره به پروژه اتان فکر کنید و کار را شروع کنید منتظر پایان دوره نمانید. این مدت می تواند عمق طراحی شما را افزایش دهد و شما با احساس موفقیت بیشتری به پایان دوره برسید.

اگر در دوره امکان گفتگو درباره ی طرح ها و پروژه های دانشجویان وجود دارد. حتما سعی کنید که داوطلب بشوید و در مورد طرح و پروژه اتان در تالارها یا جلسه گپ گروهی صحبت کنید . این قبیل گفتگوها کمک می کند که شما بازخورد بیشتری بگیرید و در نهایت به نفع شما خواهد بود.

و آخرین نکته اینکه ، دوره های آنلاین را جدی بگیرید. راهنمای دوره را با دقت بخوانید. این دوره ها همچون دوره های حضوری بسیار مهم هستند. سعی کنید که وقت کافی برای دوره صرف کنید. با استفاده مناسب از یک دوره ی آنلاین و به شرط داشتن تسهیلگر متعهد و علاقمند یادگیری شما کمتر از یک دوره ی حضوری نخواهد بود.

* این مقاله، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.