شکستن چرخه بزهکاری با کار و اعتمادسازی

دوستم براینت به من می‌گوید انجام کارِ درست، همیشه راحت نیست، اما داشتن جامعه‌ای که روی آدم حساب می‌کند و از همه مهم‌تر، به آدم اعتماد می‌کند، انجام کار درست را راحت‌تر می‌کند. برای همین است که هربار آخر هفته وقتی به او می‌گویم “هفته دیگر می‌بینمت”، لبخند می‌زند.

“راستش، بعضی وقت‌ها همین است که کمک می‌کند از سختی‌ها عبور کنم؛ می‌دانم قرار است اول هفته “باب” را ببینم”.

بعد از گذراندن حبس در زندان به خاطر ضرب و شتم و حمل مواد مخدر، امیدی به زندگی شرافتمندانه در خارج از زندان برای براینت نمانده بود. با سابقه جنایی که داشت، فکر می‌کرد هیچ وقت هیچ کارفرمایی به او کار ندهد، و در نگاه او، تمام راهها دوباره به زندان ختم می‌شد.

اما امروزه، براینت به طور تمام وقت در “Brother’s Keepers” در شهر فیلادلفیا کار می‌کند، برنامه‌ای فراگیر برای اشتغال و آموزش مهارت‌های زندگی به مجرمان سابق. او در دو سال گذشته، شهروندی موثر و سازنده و کارمندی عالی بوده است. براینت تنها یک نمونه از افرادی است که این موسسه توانسته با کمک به آنها، آمار بازگشت به چرخه جنایی (درصد بازگشت زندانیان سابق به زندان) را کاهش دهد.

“به من اعتماد کردند. دلیلی نداشت اعتماد کنند، ولی کردند. وقتی کسی این گونه به تو اعتماد می‌کند، برایت خیلی ارزشمند است”.

“Brother’s Keepers” یا “برادران نگهدار” یک شرکت سم پاشی و رفع آفت است که به مجرمان سابق کار می‌دهد تا از لحاظ مالی مستقل شوند. این شرکت در سال 2009 با کمک سازمان غیر دولتی RHD افتتاح شد. این کسب و کار سودزا و رو به رشد آرزوی یک کارآفرین اجتماعی با هدف بازسازی اماکن و افراد به نام جرالد هاتن بوده است.

“برادران نگهدار” شاهد موفقیتی قابل تقدیر در زمینه‌ای بوده است که در آن عدم موفقیت، نتیجه مورد انتظار است. طبق آخرین گزارش‌ها، ۵۵ درصد از زندانیان ایالت پنسیلوانیا (که این موسسه در آن واقع شده است) در کمتر از پنج سال بعد از آزادی، دوباره به زندان برمی‌گردند. این آمار، نشانگر تصویر تاریکی است از سرنوشت افرادی که بدهی خود را به جامعه پرداخته‌اند. اما در “برادران نگهدار”، این آمار تنها سه درصد است.

در سال گذشته، برادران نگهدار ۶۵ مجرم سابق را برای سمت‌های مختلف، استخدام کرده است. از این میان، دو نفر دوباره مرتکب جرم شدند، اما جرم آنها جدی نبود و یک نفر از آنها، دوباره استخدام شد. برادران نگهدار فقط یک برنامه استخدامی نیست؛ هاتن مهارت‌های زندگی و مدیریت مالی آموزش می‌دهد، به کارمندان توصیه می‌کند که در برنامه٬ای شرکت کنند که در سازمانی که کار می‌کنند صاحب سهم شوند، و کارمندان را برای مالکیت خصوصی مسکن آماده می‌کند.

هاتن می‌گوید “افراد بدون دریافت هیچ گونه کمک یا داشتن آمادگی برای بازگشت به اجتماع، از زندان آزاد می‌شوند. اگر از این مرحله بپری، افراد را برای شکست آماده می‌کنی. وقتی این کار را می‌کنیم، همه با هم شکست می‌خوریم. به همین دلیل است که این همه کوشش می‌کنیم تا افراد را برای موفق شدن آماده کنیم”.

خیلی از مجرمان صادقانه می‌خواهند که جایشان را در جامعه از نو پیدا کنند، و این فقط مشکل آنها نیست. این مشکلی است که همه را شامل می‌شود. به همین دلیل بود که براینت، اخیراً در یک نمایشگاه کارفرمایان برای مجرمان سابق، “برادران نگهدار” را نمایندگی کرد، تا بتواند برای دیگران این فرصت را فراهم کند تا “همان احترامی که دریافت کردم را تجربه کنند”.

او می‌گوید “نمی دانستم چه کار باید بکنم. بیشتر عمرم را در زندان گذرانده بودم. حتی سعی نمی‌کردم در جهت مثبت گام بردارم، با خودم فکر می‌کردم هر فرصتی که در دنیا برایم هست را می‌شناسم. آنقدر در را به رویت می‌بندند، که خودت شروع می‌کنی به بستن درها به دست خودت، و ناامید می‌شوی. مثل یک مارپیچ است که در آن گیر می‌کنی و فکر می‌کنی هیچ وقت راه فرار را پیدا نخواهی کرد. به این فکر می‌افتی که منصرف شوی. اما فرصتی پیدا می‌کنی که مارپیچ را از بالا بنگری و راه خروج را پیدا می‌کنی. مطمئنم که دیگر به آن مارپیچ بر نمی‌گردم، چون شاید دیگر راه خروج را پیدا نکنم”.

شرکت RHD یک سازمان غیرانتفاعی در زمینه خدمات و نیروی انسانی در شهر فیلادلفیا است. باب فیشرمن، مدیر اجرایی این سازمان و نویسنده متن فوق است.

منبع

* این نوشتار، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.