قهرمانان کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینان اجتماعی به مثابه ی بازیگران تغییر کار می کنند. سیستم هایی که کار نمی کنند یا نیازهای گروههای آسیب پذیر جامعه را برآورده نمی سازند توسط کارآفرینان اجتماعی دچار تغییر می شوند. کارآفرینان اجتماعی الگوهای خدمات اجتماعی را تغییر می دهند و به کمک نیازمندان می شتابند. کارآفرینان اجتماعی سامانه هایی پایدار از نظر اقتصادی به وجود می آورند و همواره به اهداف عالیه اجتماعی و نیازهایی که پاسخ داده نشده می اندیشند.

در هر رشته ای آشنایی با پیشگامان رشته و قهرمانان اعم از زنان و مردانی که در این موضوع کار کرده اند می تواند برای تازه واردان به این حوزه راهگشا باشد.

موسسه آشوکا که یکی از موسسات بسیار فعال در زمینه کارآفرینی اجتماعی است تعدادی از قهرمانان تاریخی بخش کارآفرینی اجتماعی را به شرح ذیل معرفی کرده است:

سوزان آنتونی از کشور ایالات متحده آمریکا: او د رقرن نوزدهم میلادی برای حقوق زنان در آمریکا مبارزه کرد. به وِیژه حقوق مربوط به مالکیت برا موال غیر منقول . سوزان آنتونی در سال ۱۸۲۰ در شهر آدام در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد.در سال ۱۸۵۲ به جنبش حقوق زنان در آمریکا پیوست.  او تا زمان مرگ در سال ۱۹۰۶ یکی از فعالان برجسته ی حقوق زنان بود.

وینوبا بی هیو از کشور هندوستان: او جنبش هدیه ی زمین را به وجود آورد و رهبری کرد. در طول مدت فعالیش ۷میلیون اکیر از زمین توسط این جنبش به تهدیستان منتقل شد.

دکتر ماریا مونتسوری از کشور ایتالیا: او مبدع روش منتسوری برای آموزش زودهنگام به کودکان بود.

فلورنس ناینتیگل از انگلستان: او بنیانگذار مدارس جدید پرستاری بود. برای بهبود وضعیت درمانی در بیمارستان ها تلاش زیادی کرد و نخستین مدرسه ی پرستاری را بنیان گذاشت.

مارگارت سنگر از ایالات متحده ی آمریکا:  فدراسیون والدین برنامه ریز آمریکا  توسط مارگارت سنگر بنیان گذاشته شد. او تلاش کرد تا موضوع تنظیم خانواده را به یک موضوع مهم جهانی تبدیل کند.

جان مویر از کشورایالات متحده آمریکا. او سامانه ی حفاظت محیط پارک ها را به وجود آورد همچنین از بنیانگذاران سیرا کلاب یا کلوپ سیرا که روی حفظ محیط زیست و طبیعت کار می کند بود.

جین مونت از کشور فرانسه : او مسوول بازسازی فرانسه بعداز جنگ جهانی دوم بود. او همچینن جامعه ی زغال سنگ و فولاد آمریکا را بنا نهاد.

* این مقاله، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.