لئاندرو پادوانی سلین؛ از خداحافظی اجباری با فوتبال تا حضور در پارالمپیک در قامت شناگر

در تقویم زندگی لئاندرو پادوانی سلین، ورزشکار اهل کشور برزیل، دو روز فراموش نشدنی وجود دارد؛ یکی  ۵ اسفند ۱۳۹۶و دیگری ۹ خرداد ۱۴۰۳ خورشیدی؛ اولی با یک اتفاق تلخ پیوند خورده و دومی با اتفاقی شیرین. لئوناردو پادوانی فوتبالیست در آخرین ماه سال ۹۶ برای همیشه توان راه رفتن را از دست داد و هفت سال بعد در قامت شناگر پس از قهرمانی در مسابقات کشوری در برزیل مجوز حضور در پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه را به دست آورد. تا پیش از تمام شدن سال ۱۴۰۳ تقویم زندگی لئاندرو پادوانی سلین، مدافع سابق فوتبال و شناگر امروز، شاید با تاریخ دیگری کامل شود، روزی که این ورزشکار برزیلی بر سکوی پارالمپیک پاریس بایستد. 

پنج اسفندماه ۱۳۹۶؛ وقتی اهواز بدل به آخرین شهر زندگی فوتبالی پادوانی شد

لئاندرو پادوانی در قامت یک مدافع فوتبال برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ به ایران آمد و راهی اهواز شد و با تیم فولاد خوزستان قرارداد امضا کرد و پس از دو فصل حضور موفق در این تیم راهی تیم الریان قطر شد اما کمتر از یک سال بعد دوباره به ایران بازگشت و در تیم‌های فوتبال نفت تهران و سپاهان اصفهان توپ زد و در نهایت در سال ۲۰۱۶ راهی تیم پرطرفدار پایتخت ایران یعنی استقلال شد.

روز ۵ اسفندماه ۱۳۹۶ تیم‌های استقلال تهران و فولاد خوزستان در شهر اهواز به دیدار هم رفتند. دقیقه ۴۲ لئاندرو پادوانی مدافع آن روزهای استقلال  و آرمین سهرابیان بازیکن تیم فولاد برای ضربه سر به هوا بلند شدند و وقتی که پادوانی رو به عقب حرکت می‌‌کرد و متوجه حضور سهرابیان پشت سرش نبود باعث شد که این دو بازیکن به اصطلاح باهم «سر به‌ سر» شوند. سهرابیان و پادوانی هر دو روی زمین افتادند. بعد از این برخورد پادوانی دیگر توانایی ادامه نداشت و تعویض شد. در یکی دو روز ابتدایی خبری از میزان و شدت مصدومیت پادوانی منتشر نشد روز ۷ اسفندماه ۱۳۹۶ بود که به طور رسمی اعلام شد که لئاندرو پادوانی به دلیل برخورد ضربه سنگین به سر از ناحیه کمر به پایین فلج شده است. خبری که کل جامعه فوتبال و ورزش ایران را به شوک فرو برد و تبدیل به موضوعی شد که به گفته لئاندرو پادوانی «آینه عبرتی برای همه در فوتبال» شد.

بعد از مصدومیت بر پادوانی چه گذشت؟ 

لئاندرو پادوانی پس از مصدومیت  در اهواز به مدت ۴۵ روز در بیمارستان این شهر بستری بود و سپس به تهران منتقل شد. در آن زمان مدیران وقت باشگاه استقلال در مصاحبه‌های خود وعده‌های فراوانی برای پیگیری روند درمانی پادوانی می‌دادند که بسیاری از آنها تا مدت‌ها عملی نشد. از جمله پرداخت هزینه‌های سنگین درمانی بازیکن خود. لئوناردو پادوانی از طرف باشگاه بیمه نشده بود و برای بازیابی توان حداقلی خود پس از آسیب شدید مجبور به پرداخت هزینه‌های درمانی خود بود. با این‌حال مدیران باشگاه استقلال تهران مدام از حمایت همه‌جانبه می‌گفتند و در مقطعی مدعی شدند که دو پیشنهاد به پادوانی داده‌اند که بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت قراردادش را تمدید می‌کنند و یا اگر نتوانست به فوتبال ادامه بدهد به کادر فنی تیم استقلال اضافه خواهد شد. 

پیگری‌های قانونی پادوانی به کجا رسید؟

با تمام این وعده و وعیدها و تداوم اجبار پادوانی برای پرداخت هزینه‌های درمانی، مدیران استقلال حتی در پرداخت غرامت به این بازیکن (کارمند باشگاه) مکررا بدقولی کردند و در نهایت لئاندرو پادوانی علیه باشگاه استقلال اقدام قانونی (شکایت) می‌کند. این اقدام قانونی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران راه به جایی نمی‌برد. به گفته خود پادوانی «احساس می کنم که من یک آینه عبرت برای همه در فوتبال شدم. برخوردی که با من شد، غیرانسانی بود. باشگاه‌ها باید بدانند که بازیکنان اشیای یک‌بار مصرف نیستند. ما برای باشگاه ها درآمد به ارمغان می آوریم و برای هواداران شادی اما در نهایت چه کسی مراقب بازیکن است؟»

پادوانی در سال ۱۳۹۹ برای پرداخت غرامت به فیفا اعتراض کرد که فدراسیون بین‌المللی فوتبال باشگاه استقلال را به پرداخت ۱۰۰ هزار دلار محکوم کرد اما پادوانی این رقم را نپذیرفت و با شکایت به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) خواهان دریافت ۹ میلیون دلار غرامت شد. پس از کش و قوس‌‌های فراوان و شکایت طرفین از همدیگر دادگاه CAS در تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که شکایت پادوانی مورد قبول نیست. این مدافع برزیلی پس از شکست در CAS مجدداً شکایت خود را به فیفا برد و فیفا رأی خود را مجدداً صادر کرد و براساس حکم فیفا به باشگاه استقلال، درخواست مجدد غرامت سنگین این بازیکن رد شد.  پادوانی درباره این رای گفته بود: «متاسفانه، فیفا و دادگاه CAS به طرز بسیار بدی به پرونده من رسیدگی می‌کند. فیفا و دادگاه CAS درخواست من را در حالی رد کردند که این درخواست حق طبیعی من بود. زمانی که در خدمت استقلال بودم، با چنین مشکلی مواجه شدم و در نهایت روی ویلچر نشستم. این وظیفه باشگاه است که هزینه‌های درمانی من را پرداخت کند.»

نهم خرداد ۱۴۰۳؛ وقتی رویای پارالمپیک حقیقی شد

 لئاندرو پادوانی آذرماه سال ۱۳۹۷ با بدرقه امیرحسین فتحی سرپرست،‌ دکتر امین نوروزی معاون پزشکی و محمد حسین زرندی مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال، ایران را به مقصد برزیل ترک کرد و به کشور خود بازگشت. هرچند مدیران باشگاه استقلال در هنگام خداحافظی پادوانی در فرودگاه با او عکس یادگاری گرفتند اما قاب عکس خاطرات پادوانی با عکس هواداران فوتبال در ایران پر شده بود. و آنطور که خودش در اوج روزهای سخت مصدومیت و بدرود با فوتبال، گفته بود ««دلخوشی مهم من هواداران استقلال هستند که هر روز با پیام‌های‌شان مرا امیدوار می‌کنند. آن‌ها مرا دوست دارند و این به من روحیه می‌دهد». 

لئاندرو پادوانی به کشورش بازگشت و تلاش برای زیستن در شمایلی دیگر از یک ورزشکار را شروع کرد. آن‌طور که خودش گفته بود «برای زنده ماندن پس از یک حادثه مانند آن، باید خود را دوباره پیدا کنید. شما باید یک فرد دیگر شوید. من سال‌ها در ورزش بودم و اکنون فقط می توانم دست‌هایم را حرکت دهم». او مسیر زنده ماندن را در تداوم زیستن به هیبت یک ورزشکار حرفه‌ای را یافت. تمرینات منظم خود را از اوایل سال ۲۰۱۹ با شناگران پارالمپیکی شروع کرد و با گذشت چندین سال به سطح مطلوبی از آمادگی جسمانی رسید که می‌توانست رویای حضور در پارالمپیک را در سر پرورش دهد. 

پادوانی «دلخوشی» روزهای سخت زندگی‌اش را پس از ترک ایران از یاد نبرد؛ شش سال بعد از خداحافظی با فوتبال و ایران و تمام خاطرات چمن‌ ورزشگاه‌هایی که دیده بود، وقتی می‌خواست در مسابقات قهرمانی شنا و انتخابی پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس مسابقه بدهد با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود از همه هوادارانش در ایران خواست تا برای موفقیت و رسیدنش به پارالمپیک از او حمایت کنند. لئاندرو پادوانی چند هفته بعد از انتشار این ویدیو موفق شد در مسابقات کشور برزیل قهرمان شود و راهی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان شود و این‌بار در قامت شناگر تیم ملی پارالمپیک برزیل تن به آب بزند و با حریفانش مسابقه دهد.