من چشم تو می‌شوم، تو بازوی من باش!

گوشه‌ای از آنچه افراد دارای معلولیت برای آموختن به دنیا دارند!

اگرچه این اتفاقی نیست که هر روز شاهد آن باشیم اما گاه به گاه می‌بینیم که برخی افراد با فایق آمدن بر همه مشکلات خود، با کمک به دیگران، دیدگاه ما را نسبت به زندگی و دنیا تغییر می‌دهند.

دو دوست چینی در طول 13 سال گذشته همراه با هم دست به کاری باورنکردنی زدند. آنها با کمک یکدیگر بیش از ده هزار اصله درخت را در حوالی روستایشان در شمال غربی چین، در منطقه‌ای که پوشیده از صخره‌ها و علف‌های هرز بوده، کاشته‌اند. اما آنچه داستان این دو دوست را جالب می‌کند این است که هر کدام از آنها دچار یک معلولیت جسمی شدید هستند. هایکشی Haixia ۵۴ ساله از دو چشم نابیناست و ونکی Wenqi ۵۳ ساله از هر دو دست قطع عضو شده است.
هایکشی وقتی که به دنیا آمد آب مروارید داشت و به این دلیل بینایی چشم چپ خود را از دست داد. در سال ۲۰۰۰ در یک سانحه کاری، او از چشم راست هم نابینا شد. ونکی وقتی که سه ساله بود در تصادفی وحشتناک هر دو بازوی خود را از دست داد.
با این وجود این دو دوست تسلیم نشدند. درسال ۲۰۰۲ وقتی که هایکشی و ونکی در تلاش برای حفظ شغل خود بودند ایده کسب درآمد از طریق کاشت درختان به ذهنشان رسید.
البته این کار تنها برای کسب درآمد نبود؛ این دو قصد داشتند که زمین‌های اطراف روستای خود را به منظور ساختن آینده‌ای بهتر برای نسل‌های بعدی، احیا و آباد کنند. به همین منظور آنها ۸ جریب از زمین‌های اطراف رودخانه را از دولت اجاره کردند و این آغاز به واقعیت درآوردن ایده‌شان بود.
هایکشی می‌گوید: ممکن است این طرح درختکاری منافع قابل توجهی برای نسل فعلی نداشته باشد اما باعث می‌شود که نسل بعدی یک محیط زیست سبز داشته باشند. ما از لحاظ جسمی ناتوانی‌هایی داریم اما از لحاظ ذهنی سالم هستیم. ما این رویای بزرگ را در قلب خود داریم که سرزمین سبزی را برای فرزندانمان به جای بگذاریم.
این دو دوست از زمان شروع فعالیتشان، بیش از ده هزار اصله درخت کاشته‌اند و تمامی اینها با از خودگذشتگی و مهم‌تر از آن، کار تیمی عملی شده است. این دو آموخته‌اند که چگونه با کمک مستمر به یکدیگر، بر محدودیت‌هایشان غلبه کنند.
هایکشی می‌گوید: من دست‌های ونکی هستم و او چشم‌های من است؛ ما شرکای خوبی هستیم!
آنها هر روز ساعت ۷ صبح بیدار می‌شوند تا به محل کاشت درختان بروند. وقتی که به رودخانه می‌رسند ونکی هایکشی را کول می‌کند تا او را از رودخانه رد کند. به دلیل کمبود بودجه آنها نمی‌توانند نهال‌های تازه بخرند بنابراین شاخه درختان بلندتر را برای کاشت دوباره قطع می‌کنند. هایکشی با استفاده از قدرت پا و بازوانش از درختان بالا می‌رود و ونکی که قدرت بینایی دارد او را برای بالا رفتن از درخت و قطع شاخه‌های مناسب، راهنمایی می‌کند.
این تلاش‌ها نیازمند از خود گذشتگی و صبر بسیار است. کار، سخت است و همیشه به نتیجه دلخواه نمی‌رسد اما این دو دوست هیچ وقت از تلاش بر نمی‌دارند.
هایکشی می‌گوید از فردی که دو دست دارد بخواهید که دست‌هایش را در جیبش بگذارد و مثل ونکی کار کند! افرادی مانند ما دارای تحمل و سرسختی هستند که سایرین ندارند.

بعد از اینکه داستان این دو دوست در سراسر چین و در دنیا پخش شد افراد زیادی برای کمک به آنها و بهبود شرایط زندگی‌شان داوطلب شدند. یک تیم از پزشکان، پیشنهاد جراحی چشم ویکی را به صورت رایگان دادند تا او بتواند بینایی خود را بازیابد. برخی از مردم به این دو دوست کمک‌ کردند تا مکان مناسبی برای زندگی داشته باشند.
داستان‌هایی مانند این به ما یادآوری می‌کنند که همه چیز با داشتن روحیه مثبت و عزم راسخ ممکن است. زحمت این دو نفر می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از مردم باشد تا با کمک به یکدیگر، حتی در سخت‌ترین شرایط، دنیا را به مکان بهتری تبدیل نمایند.
به طور قطع، کمک کردن نیازمند آگاهی است. افراد زیادی در سراسر دنیا دچار انواع معلولیت‌های جسمی و ذهنی هستند و مراکز و سازمان‌های مختلف سعی دارند تا با احقاق حقوق آن‌ها به عنوان اعضای جامعه، شرایط زندگی را برای آنان، به شرایطی عادی و برابر بدل کنند.