نمونه بیانیه ماموریت

از آنجا که بیانیه ماموریت، ارزش های یک سازمان را بیان می کند ابزار بسیار مهمی برای رهبری سازمان، ارتباطات عمومی و وسیله ای برای تصمیم گیری های  سازمان است.

رهبران سازمان می توانند از بیانیه ماموریت همچون شعار سازمانی بهره بگیرند . بیانیه ماموریت به عنوان یک ابزار قوی در هماهنگ کردن کارکنان سازمان و اطمینان خاطر از تمرکز همه ی اجزاء سازمان بر روی یک هدف مشترک نقشی اساسی دارد.

حال پرسش اینجاست که چگونه یک بیانیه ماموریت تهیه کنیم.

بیانیه ماموریت می تواند یک جمله ، یا چند جمله ، ویا چند پاراگراف باشد. نکته کلیدی در تهیه بیانیه ماموریت این است که در عین حال که روی ماموریت سازمان تمرکز دارد تا حدی هم انعطاف پذیر باشد تا درصورت رشد سازمان در آینده نزدیک امکان تطبیق بیانیه با اندازه جدید سازمان مهیا باشد.

برای نوشتن بیانیه ماموریت می توانید با اعضای تصمیم ساز و صاحب اختیار سازمان  چند نشست هم اندیشی ترتیب دهید . با استفاده از روش بارش افکار تلاش کنید تا به پرسش های ذیل پاسخ دهید.

  • ارزش های سازمان کدامند؟
  • چرا این سازمان بوجودآمده است؟
  • چه محصولی تولید خواهد کرد؟
  • چه ویژگی منحصر به فردی در این سازمان موجود است؟
  • استراتژی موفقیت سازمان چیست؟
  • به چه ترتیبی این سازمان بهترین سازمان خواهد شد؟

چند مثال از بیانیه ماموریت سایر سازمان ها:

1-شرکت گوگل: ماموریت گوگل این است که اطلاعات موجود در جهان را دسته بندی کند و به طور گسترده و جهانی در اختیاردسترس همگان قرار دهد.

2-شرکت آمازون: ماموریت آمازون این است که محیطی بسازد که مردم بتوانند به این محیط وارد شوند و هرچه که لازم دارند را در این فضای مجازی خریداری کنند.

3- بیانیه ماموریت موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در ایران :

محک سازماني است که از انگيزه والاي کمک به همنوع سرچشمه گرفته و توجه خود را معطوف بيماري سرطان کودکان در سطح ملي و بين المللي و در حوزه هاي امور خيريه،درمان و تحقيقات نموده است. حمايت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنان در بخش خيريه، درمان کودکان مبتلا به سرطان در چهارچوب منشور حقوق بيمار و بر اساس جديد ترين و کارآمد ترين روش ها و آخرين دست آورد هاي علم پزشکي در بخش درمان و انجام تحقيقات علمي در زمينه بيماري سرطان براي کشف علل بروز بيماري، روش هاي تشخيص، پيشگيري و روش هاي نوين درمان ماموريت اين سازمان است.
اين سازمان خيريه، غير انتفاعي، غير سياسي و غير دولتي است و با اتکاء به جلب مشارکت هاي مردمي و انواع کمک هاي بشر دوستانه اعم از نقدي، کالا، خدمات و دانش فني اداره مي شود. کارکنان و داوطلبان صميمانه در کنار يکديگر براي تحقق اهداف بشر دوستانه محک تلاش مي کنند. محک نه تنها به سرطان کودکان مي پردازد بلکه انديشه والاي کمک به همنوع را ترويج مي نمايد. شفافيت، اعتماد سازي و پاسخگويي ممتاز ترين ويژگي هاي محک هستند.

4- بیانیه ماموریت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران: جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، نهاد عمومي غيردولتي است، كه ترويج ارزشهاي بشري، حمايت از كرامت انساني، پيشگيري، آمادگي و مقابله با حوادث و سوانح، تسكين آلام بشري، بهبود زندگي، رفاه و سلامتي آنان، سعي در ايجاد و اشاعه تفاهم متقابل و صلح پايدار بين ملتهارا با بسيج توان افراد در چارچوب ارزشهاي اسلامي و اصول هفتگانه نهضت بين المللي صليب سرخ و هلال احمر، به عنوان ماموريت خود مي داند.

5-بیانیه ماموریت بانک پارسیان :

بانک پارسيان ارائه دهنده کليه خدمات بانکي و مالي منطبق با نياز هاي روز با استفاده از ابزارهاي پيشرفته و نوين و اتکاء به سرمايه انساني متخصص با بهترين شرايط مي باشد.

ما به موفقيت خود ايمان داريم زيرا تلاش مي کنيم:
برترين در تکريم مشتري، سريع ترين در شناسايي و پاسخگويي به نيازها ، متمايز در ارائه کليه خدمات بانکي و مالي، سودآورترين در سرمايه گذاري ، وظيفه شناس ترين در قبال جامعه و پايبند به بانکداري اسلامي باشيم.

ما با کار گروهي تلاش مي کنيم:
سپرده گذاران رضايتمندي کافي از انتخاب بهترين فرصت سرمايه گذاري را داشته باشند،
تسهيلات گيرندگان منعطف ترين راه حل هاي مالي ممکن و متناسب با نياز خود را دريافت نمايند،
خدمات گيرندگان همواره سريعترين و ارزانترين خدمات را تجربه نمايند،
شرکاي تجاري ما موفق ترين و سودآورترين رابطه تجاري بلند مدت را داشته باشند،
سهامداران و کارکنان ما خوشنود از چشم انداز تداوم موفقيت ما باشند،
جامعه از داشتن عضوي که نقش برجسته اي در رونق اقتصادي دارد، خوشنود باشد.
چشم انداز فعاليت ما همواره تداعي کننده عظمت پارسيان در حيطه بانکداري اسلامي خواهد بود.

* این نوشتار، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.