هلن کلر؛ ترویج‌گر حقوق نابینایان

هلن کلر  اولین فرد نابینا-ناشنوا بود  که از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

وی نه تنها به عنوان نابینا-ناشنوایی که ناممکن را ممکن ساخت، شناخته می‌شود، بلکه نقش او به عنوان یک ترویج‌گر که توجه جهانی را به حقوق نابینایان جلب نمود، بسیار ماندگار و حائز اهمیت است.

او در سال ۱۸۸۰ در امریکا متولد شد. در هجده ماهگی در اثر ابتلا به مننژیت، بینایی و شنوایی خود را از دست داد! هلن تحصیل را وقتی که شش سالش بود با معلم خصوصی خود «ان سالیوان» آغاز کرد. سالیوان، با استفاده از روش‌های منحصر به فرد، واژه‌های مختلف را به هلن تعلیم داد. هلن با علاقه شدیدی که به یادگیری داشت، کلمات زیادی را آموخت. او خط بریل را یاد گرفت و لب‌خوانی از طریق لمس دهان و گلوی شخص گوینده را نیز آموخت.

او در سال ۱۹۰۰، تحصیل در دانشگاه را شروع کرد. ۴ سال بعد، وی اولین شخص نابینا- ناشنوایی بود از که از دانشگاه فارغ التحصیل شد. برای هلن که اکنون طعم دانش و درک جهان هستی را چشیده بود، این تازه شروع کار بود. برای او بهره‌مندی خودش از دانش کافی نبود. او می‌خواست امکان استفاده سایر افراد دارای معلولیت، از این شرایط را فراهم آورد و دانشش را ابزاری برای این هدف نمود.

بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، هلن تصمیم به ترویح دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت گرفت. او موسسه‌ای به نام «سازمان بین‌المللی هلن کلر» را ایجاد کرد. هدف این سازمان پژوهش درباره بینایی، سلامت و تغذیه بود.

هلن ۱۲ کتاب و چندین مقاله نگاشت. اما فعالیت‌های او به حوزه دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت محدود نشد. او همچنین برای حق رای زنان و کنترل بارداری مبارزه می‌کرد. او در اعتراض علیه استخدام تمام وقت کودکان زیر دوازده سال در امریکا و مبارزه با قانون اعدام نیز مشارکتی فعالانه داشت و به این ترتیب، خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان اجتماعی عصرش معرفی نمود.

وی در طول عمر خود با بسیاری از افراد مشهور و همچنین تمام روسای جمهور وقت امریکا دیدار کرد. در این زمان وی به قهرمانی برای نابینایان تبدیل شده بود. در سال ۱۹۵۲ هلن مدال موسسه ملی علوم اجتماعی را از آن خود کرد و در سال ۱۹۶۴ مدال آزادی را کسب نمود.

بنیادها و انجمن‌های بسیاری از هلن به یادگار مانده که هدف آن‌ها پایان بخشیدن به مشکلات نابینایان است. جایزه هلن کلر همچنان به افرادی که توجه عموم را به پژوهش پیرامون مشکلات نابینایان جلب می‌کنند، اعطا می‌شود.

تهیه و تدوین: مدرسه پرتو