از قصه‌های جهان کودکان دارای معلولیت یاد بگیریم

۱- معرفی کتاب کودک با محوریت شخصیت‌های ناشنوا 

شروع گفتگو با کودکان در مورد معلولیت و تنوع انسانی به چند دلیل مهم است. ادرک و پذیرش تنوع برای پرورش همدلی، احترام و شمولیت در جامعه ما ضروری است و چه بهتر که این آموزش از سنین کم شروع شود. علاوه بر این، پرداختن به این موضوعات در مراحل اولیه به شکستن کلیشه‌ها، به چالش کشیدن باورهای غلط و ترویج فرهنگ فراگیری و درک کمک می‌کند. در نهایت، با شرکت در این مکالمات، کودکان را توانمند می‌سازیم تا به افراد مسئولیت‌پذیر اجتماعی تبدیل شوند که توانایی‌ها و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد همه افراد را ارج می‌نهند و تحسین می‌کنند.

راه های موثری برای آشنایی کودکان با جهان افراد دارای معلولیت:

  • تماشای فیلم‌ها، کارتون‌ها و یا مستندهایی که شخصیت‌های دارای معلولیت را به نمایش می‌گذارند.
  • تجربیات زندگی واقعی با بازدید از رویدادهای دوستدار معلولیت، داوطلب‌شدن در سازمان های فراگیر، یا تعامل با افراد دارای معلولیت در جامعه.
  • نقش بازی: تشویق کودکان به تصور اینکه خود را به جای افراد دارای معلولیت از طریق بازی‌های نقش‌آفرینی یا شبیه‌سازی‌ها تصور کنند.
  • هنر و خلاقیت: درگیر شدن در فعالیت‌های هنری مانند طراحی، نقاشی یا مجسمه‌سازی برای کشف مضامین متنوع.
  • و قصه گویی از طریق استفاده از کتاب‌های داستان است که روایت‌های جذابی را ارائه می‌کند که کودکان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و درک کنند. 

داستان سرایی بستری امن و در دسترس را برای کشف موضوعات پیچیده فراهم می کند و به کودکان اجازه می دهد تا با سرعت خودشان یاد بگیرند و در عین حال حس کنجکاوی و همدلی را تقویت کنند.

در ادامه  کتاب‌هایی مناسب را برای خواندن به همراه کودکان معرفی می‌کنیم. سعی کردیم کتاب‌هایی را انتخاب کنیم که به طور دقیق معلولیت را نشان می دهند و فراگیر بودن را ترویج می‌کنند و کتاب‌هایی که دارای شخصیت‌های متنوع، روایت‌های معتبر و تصویرهای مثبت از معلولیت هستند. کتاب‌های پیشنهادی با محوریت شخصیت‌های ناشنوا هستند. تعدادی از این کتاب‌ها به فارسی ترجمه نشده‌اند و می‌توانند پیشنهادی برای مترجمان حوزه کودک به زبان فارسی باشند. 

El Deafo by Cece Bell
«تیزگوش»، نویسنده: سی‌سی بل
مترجم: نیلوفر امن‌زاده
انتشارات: پرتقال 
کتاب تیزگوش به قلم سی‌سی بل، داستانی تاثیرگذار در مورد بچه خرگوشی است که بر اثر بیماری ناشنوا شده و مجبور می‌شود از سمعک استفاده کند. او با این اتفاق با چالش‌هایی جدید مواجه می‌شود که تا پیش از این تجربه نکرده بود. این داستان تاکنون جوایز متعددی را در دنیا کسب کرده است.
 Moses Goes to a Concert by Isaac Millman
«موسی به کنسرت می رود» نویسنده: آیزاک میلمن
به فارسی ترجمه نشده است 
موسی و دوستان مدرسه‌اش ناشنوا هستند، اما مانند اکثر بچه‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آن‌ها با استفاده از علائم بصری و زبان اشاره – انگلیسی/آمریکایی- با جهان ارتباط برقرار می‌کنند. این کتاب داستان حضور کودکان ناشنوا در کنسرت موسیقی است. در پایان کتاب دو مکالمه کامل به زبان اشاره را آموزش می‌دهد و در تطابق متن ترجمه به فارسی، می‌توان زبان اشاره فارسی را جایگزین کرد. 
  Dad and Me in the Morning, by Patricia Lakin
«بابا و من در صبح» نویسنده: پاتریشیا لاکین
به فارسی ترجمه نشده است 
یک روز صبح زود  پسربچه‌ای با نور ساعت خود از خواب بیدار می شود. سمعک و لباس‌هایش را می پوشد و پدرش را بیدار می‌‌کند. صبح سردی است که با یکدیگر جاده خاکی منتهی به ساحل را قدم می زنند. این  داستان به خوانندگان یادآوری می‌‌کند  که گاهی اوقات بهترین راه برای برقراری ارتباط لزوما از طریق بیان کلمات نیست. در سکوت هم می‌توان  ارتباط انسانی برقرار کرد. 
 A Birthday for Ben by
Kate Gaynor
« تولدی برای بن» نویسنده: کیت گینور
به فارسی ترجمه نشده است 
بن، پسربچه ناشنوای ایرلندی از جشن تولد گریزان است. در داستان این کتاب، مادرش نشان می‌دهد که چقدر تولد با حضور دوستان شنوا و ناشنوای بن خوش می‌‌گذرد. کتاب راهکارهای عملی را پیش والدین کودکان ناشنوا و کم‌شنوا قرار می‌دهد. 
Proud to be Deaf by Lili Beese
«مفتخر به ناشنوا بودن» نویسنده: لیلی بی‌يس
به فارسی ترجمه نشده است
آوا مثل هر بچه هفت ساله دیگری است. او دوست دارد با دوستانش صحبت‌ کنند و با صدای بلند بخندد. عاشق سگ‌هاست. آوا ناشنوا هم هست و به آن افتخار می‌کند. او جامعه ناشنوایان خود را دوست دارد و از اینکه دو زبانه است هم مفتخر است. آوا زندگی را با همه تفاوت‌هایش در تجربه‌هایش دوست دارد. 
I have a Sister – My Sister is Deaf by Jeanne Whitehouse Peterson 
«من یک خواهر دارم – خواهر من ناشنوا است» نویسنده: جین وایت‌هاووس پترسون
به فارسی ترجمه نشده است
یک کودک ناشنوا که عاشق بازی و دویدن است، توسط خواهر بزرگ‌ترش با محبت توصیف می‌شود. قصه‌‌گویی این خواهر از خواهر ناشنوایش می‌تواند به کودکان در درک دنیای کودکان ناشنوا کمک کند.