لبخند زیبا؛‌ خدمات دندانپزشکی برای همه

در حالی که دندانپزشکان برزیلی برای گرفتن مدرک از موسسه «دندانپزشکان نیکوکار»، در جهت پیشنهاد پرداخت کمتر برای بیماران جوان با هم رقابت می‌کردند، فابیو تلاش کرد با ایده جدید پرداخت هزینه دندانپزشکی به صورت اقساط ماهانه و گسترش آگاهی، برای مطب خود مزیت رقابتی ایجاد کند.
فابیو در سال ۱۹۸۰ میلادی وارد دانشکده دندانپزشکی شد و ارتباط علمی نزدیک با اساتید دانشگاه تاثیرات زیادی بر روی دیدگاه‌های او داشت به طوری‍که وی پس از اتمام دانشکده و کار در یک کلینیک، ضمن ارائه سخنرانی‌های زیاد، جزوه ای به نام “لبخند زیبا” را در مورد نیازهای اولیه بهداشت دهان و دندان در اختیار مردم و بیماران گذاشت و پس از آن در ایجاد پروژه دندانپزشکان نیکوکار که برای ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی با پزشکان داوطلب طراحی شده بود، همکاری کرد.
او پس از تحقیق فراوان دریافت که بیش از ۳۰ میلیون از مردم برزیل تاکنون به دندانپزشک مراجعه نکرده اند و ۱۴ درصد از نوجوانان هرگز مورد معالجه قرار نگرفته‌اند.
در مجموع، قشر وسیعی از مردم برزیل از عدم وجود بهداشت دهان و دندان و حتی خطر سرطان رنج می‌بردند و بیشتر موسساتی که برای ارائه چنین خدماتی دایر شده بودند کیفیت و کارایی لازم را نداشتند و درمانگاه‌های خصوصی هم درصد پایینی از مردم را دربرمی‌گرفتند.
فابیو دریافت که خانواده‌های با درآمد ماهیانه پایین نمی‌توانند بیش از ۲۶ سنت درماه برای خدمات دندانپزشکی صرف کنند و در مقابل خانواده‌های با درآمد بالا به طور متوسط ۲۹ دلار در ماه برای بهداشت دهان و دندان هزینه کنند و به همین دلیل برای اکثر دندانپزشکان به صرفه نیست که به خانواده ها و افراد کم درآمد خدمات ارائه کنند.
با ایده خدمات رسانی به طبقه کم درامد فابیو ابتدا به ۲۰۰ دنداپزشک داوطلب ماموریت داد تا برای وضعیت کودکان مدارس اطراف محل زندگی خود و خانواده های این کودکان پروفایل بسازند و بر اساس این پروفایل‌ها گروه و نوع خدمت رسانی خود را تعیین کرد. او با یک تحقیق دقیق دریافت که با توجه به شرایط، افراد بالای ۱۲ سال بهترین گروه برای اجرای این ایده هستند و با ۲۰۰ دندانپزشک داوطلب کارش را آغاز کرد.
مبنای اقتصادی این کار وام هایی بود که او به بیماران زن می‌داد و اگر در بازپرداخت وام به صورت اقساط مشکلی وجود نداشت این وام از آن پس مشمول تمام اعضای خانواده آن زن می‌شد.
فابیو سعی کرد زمان‌هایی را به این کار اختصاص دهد که معمولا به بیکاری می‌گذشتند و به همین دلیل پزشکان بسیاری از این کار استقبال کردند.
او پس از مدتی توانست گروهی را تشکیل دهد که کار خدمات درمانی و آموزش را در کنار هم انجام می‌دهند و نیز بسته هایی حاوی ملزومات بهداشت دهان و دندان را با قیمت مناسب ۴۸ سنت به بازار عرضه کرد. فابیو تلاش‌های خود را به اینجا محدود نکرد و باز به تلاش بسیار توانست برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی مردم برزیل نسبت به بهداشت دهان و دندان به اجرا گذارد و پزشکان را برای مسئولیت‌های اجتماعی بیشتر تشویق کند.

او درصدد است تا کار خود را در آمریکای لاتین به خصوص در کشورهای پرو،مکزیک و آرژانتین گسترش دهد.

* این نوشتار، از مجموعه مطالبی است که در سال‌های گذشته توسط دانش‌آموخته‌گان و دست‌اندرکاران مدرسه، در وبلاگ مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.