پروژه «راه آسان» برای ترک سیگار

موسسه «راه آسان» الن کار Allen Carr’s Easy Way برای ترک سیگار، یک موسسه غیرانتفاعی اجتماعی است که توسط آقای الن کار در سال ۱۹۸۳ بنیان نهاده شد. این موسسه به افرادی که درگیر اعتیاد به سیگار هستند کمک می‌کند تا بتوانند بر این اعتیاد غلبه کنند. برخی از مراجعه کنندگان موفق این موسسه افراد سرشناسی همچون ستارگان هالیوود و هنرمندان بین‌المللی هستند. آقای کار که در سال ۲۰۰۶ بر اثر سرطان ریه در اسپانیا جان خود را از دست داد، یک حسابدار موفق انگلیسی بود که از دوران جوانی و هنگامی که به سربازی اعزام شده بود مصرف سیگار را شروع کرد. وی خود را یک معتاد به سیگار می‌دانست چرا که در هر روز از ۵ نخ سیگار تا سه بسته را به راحتی استعمال می‌کرد.

در کلینیک‌های موسسه «راه آسان» الن کار، افراد سیگاری از کشیدن سیگار در جلسه‌های درمانی و مشاوره خود منع نمی‌شوند. در واقع، آنها تا زمانی که به این ذهنیت نرسیده‌اند که هیچ شک و ترسی برای ترک سیگار نداشته باشند، مجبور به ترک سیگار نیستند. فلسفه این موسسه این است که تا زمانی که فرد با تمام وجود مطمئن و قانع نشده باشد که نمی‌خواهد دیگر دخانیات استعمال کند، ترک کردن، عمل بی‌فایده‌ای خواهد بود. دلیل دیگری که بر اساس آن افراد سیگاری از استعمال دخانیات در زمان شرکت در جلسه‌های درمانی خود منع نمی‌شوند این است که مسئولان و درمانگران این موسسه می‌خواهند فرد مراجعه‌کننده کاملا با «تله نیکوتین» آشنا شود؛ زیراکه افراد مبتلا به اعتیاد معمولا این تصورغلط را دارند که ترک‌ اعتیاد یک فرایند دردآور و بسیار سخت است و تا زمانی که این باور را دارند، به نیکوتین وابسته خواهند بود.

آقای کار بارها در زندگی خود سعی کرد تا سیگار را ترک کند اما این فرایند و همینطور پاک‌ ماندن برای وی بسیار دشوار بود. وی معتقد بود که ترس از ترک‌ اعتیاد است که اکثر افراد مبتلا به اعتیاد را به آن باز می‌گرداند. آقای الن کار در سال ۱۹۸۳ شغل خود را به عنوان حسابدار ترک کرد و اولین کلینیک «راه آسان» را بنا نهاد. وی در همین زمان ده کتاب پرفروش را در زمینه ترک سیگار به رشته تحریر درآورد. این کتاب‌ها به بالاترین رتبه فروش کتاب در ۹ کشور رسیدند و هنوز پر‌فروش ترین کتاب‌ها در زمینه ترک سیگار هستند.

اولین موفقیت‌های نخستین کلینیک موسسه «راه آسان» در لندن از طریق تبلیغ زبانی و توصیه شخصی بود. این موفقیت کم‌کم گسترش پیدا کرد و به ۱۰۰ کلینیک در ۳۵ کشور جهان رسید و مجموعه‌ای سی‌دی و دی‌وی‌دی هم تولید کرد. این موسسه در ظرف سه ماه به ۹۰% و ظرف ۱۲ ماه ۵۱% از مراجعه کنندگان کمک کرده است که بر اعتیاد خود به سیگار غلبه کنند و در صورت عدم‌ موفقیت تمام هزینه‌های دریافتی از مراجعه‌کننده به وی بازگردانده می‌شود. از جمله مراجعه‌کنندگان مطرح این موسسه می‌توان به ریچارد برانسون، آنتونی هاپکینز، اشتون کوشر، الن دگنرز، پینک، جیسون مراز، شارلوت چرچ و هریسیک روشان اشاره کرد. این موسسه اپلیکیشنی هم برای برخی از کاربران تلفن‌های هوشمند ایجاد کرده است.

درمانگران «راه آسان» همه کسانی هستند که زمانی از اعتیاد به دخانیات رنج می‌بردند و با استفاده از شیوه الن کار توانسته‌اند بر اعتیاد خود غلبه کنند. همه درمانگران اعضای انجمن بین المللی درمان‌گران الن کار (MAACTI) هستند.
آقای کار در سال ۲۰۰۶ در حالی که مبتلا به سرطان ریه بدخیم تشخیص داده شد، درگذشت. هزاران پیام از سراسر دنیا از سوی کسانی که روزی اعتیاد به دخانیات داشتند و به شیوه وی موفق به ترک آن شده بودند، در تسلیت مرگ وی سرازیر شد. خبرگزاری‌ها و مجلاتی همچون بی بی سی، نیویورک تایمز، اکونومیست، واشنگتن پست، فوربز، ژورنال پزشکی بریتانیا، ژورنال پزشکی نیوانگلند و ژورنال پزشکی دانشگاه هاروارد از جمله رسانه‌هایی بودند که تسلیت‌نامه‌هایی برای وی منتشر کردند. عنوان نوشته مجله اکونومیست از همه بهتر بود: «الن کار، منجی افراد سیگاری!».